automatyczne skrzynie (2)

Automatyczna skrzynia biegów jest urządzeniem o bardzo skomplikowanej budowie. Aby jak najdłużej cieszyć się bezawaryjną jazdą „automatem” należy dbać o skrzynię tak jak dbamy o silnik. A może nawet bardziej. Jeśli przydarzy nam się awaria takiej skrzyni wówczas koszty przywrócenia jej do normalności mogą zaskoczyć niejednego kierowcę. Lepiej zapobiegać tego typu zdarzeniom, dlatego zaleca się wymianę filtra oraz oleju ATF co ok 60 000 km. Najlepiej korzystać z serwisów, które znają się na rzeczy. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego oleju o określonych właściwościach.

 

Istnieją dwie metody wymiany takiego oleju: STATYCZNA i DYNAMICZNA.

 

Jaka jest różnica? Która metoda jest lepsza?

 

Statyczna metoda to inaczej metoda grawitacyjna. Tą metodą ze skrzyni usuwane jest ok 70 % oleju. Część oleju pozostaje m.in. w przekładni hydrokinetycznej. Metoda ta nie daje możliwości całkowitego usunięcia oleju ze skrzyni. Polega na usunięciu oleju ATF poprzez korek spustowy, wymianie filtra oraz uzupełnieniu oleju do stanu przewidzianego przez  producenta danej skrzyni.  Metoda stosunkowo szybka. Olej w większości zostaje wymieniony na nowy.

Druga metoda- dynamiczna- przeprowadzona jest przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Nie każdy serwis taki sprzęt posiada. Metodą tą usuwany jest cały olej ze skrzyni. Kolejnym krokiem jest „mycie wewnętrzne każdego  zakamarka skrzyni” przy wykorzystaniu specjalistycznego płynu czyszczącego. Po tych czynnościach wymieniany jest filtr i uzupełniany stan olejem o specyfikacji jaką przewidział producent. Metoda dynamiczna jest procesem trwającym nawet kilka godzin ze względu na złożoność procesu wymiany płynu ATF.